
Riina Aapio on ammattitutkinnon suorittanut eläintenkouluttaja ja eläintenhoitaja. Hän valmistui eläintenhoitajaksi vuonna 2019 ja eläintenkouluttajaksi vuonna 2023 Livian ammattiopistosta, tehden koulutusnäyttönsä kanien ja koirien kanssa. Aapio on intohimoinen oppija, joka syventää jatkuvasti osaamistaan eläinten käyttäytymisestä, hyvinvoinnista ja kouluttamisesta luentojen, webinaarien, kurssien ja kirjallisuuden kautta.
Kanikokemusta hänelle on kertynyt useiden vuosien ajalta, ja kaneja on asunut kotona vuodesta 2018 lähtien, jolloin ensimmäinen kani, Nökö, liittyi perheeseen. Myöhemmin Windy muutti Nökölle kaveriksi, ja nykyään kotia jakavat 6-vuotias Windy ja 3-vuotias Jussi, joka tuli perheeseen kodinvaihtajana Nökön lähdettyä loikkimaan vihreämmille niityille.
Kesällä 2024 Aapio perusti oman toiminimen, Eläinapu Pikkutassut, joka tarjoaa eläinten koulutus- ja hyvinvointipalveluita. Yritys on erikoistunut kanien kouluttamiseen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Aapio tarjoaa yksityisopetusta Varsinais-Suomen alueella ja etäkonsultointia ympäri Suomea, tavoitteenaan tuoda erityisesti kanien ääni paremmin kuuluviin.

Kanit ovat erittäin viisaita, touhukkaita ja oppivaisia eläimiä, joiden kouluttaminen on mitä mainiointa virikettä sekä hauskaa yhteistä ajanvietettä kaneille ja kanien omalle ihmiselle. Paras tapa kouluttaa on käyttää positiivista vahvistamista.
Positiivinen vahvistaminen pähkinänkuoressa
Positiivinen vahvistaminen perustuu jonkin halutun käytöksen vahvistamiseen. Lyhyesti kiteytettynä tämä tarkoittaa sitä, että kun kani tekee jotakin, mitä toivomme kanin tekevän, kani saa siitä jotakin itselleen mieluisaa eli palkkion. Näin kani oppii yhdistämään tekemänsä toiminnan palkkion saamiseen – kun teen näin, ihminen antaa minulle sen mitä toivoinkin saavani.
Palkkio voi olla mitä tahansa, mistä kani pitää, kuten herkkuja tai silityksiä. Jos kanin ruokavalioon kuuluu pelletit, voi päivittäisen pellettiannoksen antaa kouluttamisen yhteydessä, mikäli ne ovat kanille toimiva palkkio. Sokeristen herkkujen kanssa kannattaa olla hyvin varovainen – niitä ei tulisi syöttää kanille päivittäin ja määrät tulee pitää hyvin maltillisina. Kovin herkkävatsaisille kaneille sokerisia herkkuja ei kannata antaa ollenkaan vaan erilaiset kuitupitoiset herkut, kuten tuoreet/kuivatut yrtit, ovat parempi vaihtoehto.
Positiivista vahvistamista voidaan käyttää muun muassa erilaisissa arjen taitojen harjoitteluissa ja käsittelytoimenpiteiden sekä temppujenkin opettelussa.
Mitä tahansa palkkiota käytetäänkään, on hyvä muistaa, että kani on se, joka määrittää mikä palkkio on paras eli mitä kohtaan kanilla on aitoa motivaatiota. Palkkiot voivat myös vaihdella päivien ja tilanteiden mukaan – kania kuuntelemalla saat selville, mikä palkkio milloinkin on paras.
Positiivista vahvistamista voidaan käyttää muun muassa erilaisissa arjen taitojen harjoitteluissa ja käsittelytoimenpiteiden sekä temppujenkin opettelussa. Tutkimusten mukaan positiivinen vahvistaminen on tehokkain tapa kouluttaa mitä tahansa eläintä.
Positiivinen vahvistaminen perustuu myös kanin ja ihmisen väliseen vuorovaikutukseen, jossa molempia osapuolia kuunnellaan. Tämä myös vahvistaa kanin ja ihmisen välistä sidettä ja luottamusta. Kun kouluttamiseen liitetään mukaan kanille paljon onnistumisia ja positiivisia kokemuksia, uusien asioiden oppiminen on nopeampaa ja mielekkäämpää. Jos kouluttamiseen taas liittyy paljon epävarmuutta, pelkoa ja muita negatiivisia tuntemuksia, ei oppiminen ole silloin mielekästä eikä uusien asioiden oppiminen ole helppoa.
Jotta kani saisi koulutuksesta mahdollisimman paljon positiivisia kokemuksia, koulutusta kannattaa suunnitella hiukan etukäteen. Mieti siis aluksi, mitä haluat kanille kouluttaa? Tämän jälkeen koulutus tulee pilkkoa pienempiin palasiin. Kouluttaminen aloitetaan aina helpommista jutuista ja haastetta lisätään pikkuhiljaa pienissä määrin sitä mukaa, kun kani oppii edellisen vaiheen.

Kanit ovat yksilöitä ja kanit myös oppivat uusia asioita eri tahtiin ja eri tavalla. Esimerkiksi omaehtoista kuljetuskoppaan menemistä voidaan harjoitella monella eri tavalla ja toiset kanit voivat edetä harjoittelussa suuremmin loikin eteenpäin kuin toiset: siinä missä jonkun kanin kanssa kuljetuskoppaan meno opitaan jo muutamien harjoituskertojen jälkeen, voidaan toisen kanin kanssa joutua koulutusta pilkkomaan paljon pienempiin palasiin. Tämä voi tarkoittaa esim. sitä, että aluksi harjoittelussa on mukana pelkästään kuljetuskopan alaosa, ja kun sille meneminen alkaa sujua rennosti, otetaan kopan yläosa pikkuhiljaa mukaan harjoitteluun.
Niin sanotuista ”virheistä” rankaiseminen, tai rankaisuperusteisen koulutusmetodin käyttö, ei ole tehokas ja oikea tapa kouluttaa, sillä kanin rankaiseminen ei oikeasti opeta kanille yhtään mitään – tällä saadaan aikaiseksi vain pelkoa ja epävarmuutta, ja tällöin myös kanin luottamus ihmistä kohtaan heikkenee.
Palkkiomerkki on oivallinen apuväline
Palkkiomerkki ei ole pakollista kouluttamisessa, mutta se kannattaa ottaa käyttöön, sillä siitä on paljon hyötyä sekä kanille että kouluttajalle. Palkkiomerkki auttaa kania hahmottamaan selkeämmin, mitä kanilta odotetaan. Se myös auttaa meitä ihmisiä palkitsemaan kania juuri oikealla hetkellä. Tämän myötä kouluttamisesta tulee sujuvampaa ja selkeämpää, jolloin koulutusprosessi pysyy myös mukavampana ja mielekkäänä kummallekin osapuolelle.
Palkkiomerkki on usein jokin sana (esim. ”Jes!”, ”Tsip!” tai ”Wau!”) tai äänimerkki (esim. kielellä kloppaisu tai naksutin), jolla voidaan ikään kuin merkata kanin tekemä toivottu käytös. Merkiksi kannattaa valita jokin sellainen ääni, mitä kani ei normaalisti kuule.
Naksutinta käytettäessä kannattaa ottaa huomioon, että sen kova, naksahtava ääni voi olla joillekin kaneille jännittävä, joten tällaisissa tapauksissa sanallinen palkkiomerkki voi olla parempi vaihtoehto. Myös kuulakärkikynästä kuuluu naksutinta muistuttava ääni, joten sitäkin voi kokeilla käyttää palkkiomerkkinä.
Palkkiomerkkiä seuraa aina palkkio; tällöin kani oppii yhdistämään palkkiomerkin ja palkkion toisiinsa.
Jos tavoitteenasi on vaikkapa opettaa kania hyppäämään jonkin tason päälle, palkkiomerkin tulee kuulua juuri samalla hetkellä, kun kani hypähtää tasolle. Ajoitus on tärkeää, jotta vahvistamme juuri sitä käytöstä mitä haluammekin vahvistaa.
Palkkiomerkkiä seuraa aina palkkio; tällöin kani oppii yhdistämään palkkiomerkin ja palkkion toisiinsa. Palkkiomerkki on siis viesti kanille siitä, että ”Hyvä, tuo on juuri se asia, minkä toivoinkin sinun tekevän!”.
Palkkiomerkki kannattaa opettaa kanille erikseen etukäteen, ennen kuin se yhdistetään mukaan koulutuksiin.

Maltti on valttia ja laadukkaat tauot
Kun koulutus lähtee sujumaan hienosti ja into on kova, saattavat koulutustuokiot venähtää helposti liian pitkiksi. Tällöin on vaarana, että sekä kani että ihminen väsyvät, jolloin oppiminen hidastuu ja kärsii. Kouluttamisessa yksi tärkeimmistä jutuista onkin pitää koulutushetket riittävän lyhyinä.
Yksittäisen koulutuskerran pituus tulisikin olla vain muutamia minuutteja. Tässäkin on kanien välillä paljon yksilöllisiä eroja sekä myös päiväkohtaisia eroja – esimerkiksi jonkin kuormittavan ja stressaavan tilanteen, kuten eläinlääkärikäynnin, jälkeen on hyvin todennäköistä, että kani ei jaksa keskittyä koulutuksiin kovin kauaa.
Stressaavien kokemusten jälkeen kanille kannattaa antaa kunnolla aikaa palautumiseen ja tarjota muuta mielekästä, rentouttavaa tekemistä – uusien asioiden opettelua voidaan jatkaa taas sitten, kun kani on siihen valmis.
Taukojen aikana kani prosessoi juuri oppimiaan uusia asioita ja tällöin kani voi myös keskittyä hetkeksi johonkin muuhun mielekkääseen puuhasteluun.
Taukojen merkitystä ei voi myöskään liikaa korostaa. Kun kanin kanssa harjoitellaan uusia taitoja, tulee kanille antaa mahdollisuus palauttaviin taukoihin. Taukojen aikana kani prosessoi juuri oppimiaan uusia asioita ja tällöin kani voi myös keskittyä hetkeksi johonkin muuhun mielekkääseen puuhasteluun.
Taukojen aikana kanille tuleekin tarjota jotakin mielekästä ja rentouttavaa tekemistä, joka auttaa kania palautumaan – tämä voi olla esimerkiksi pellettien etsiminen nuuskumatosta tai yrttien etsiskely heinäkasasta. Laadukkaat tauot edistävät oppimista ja rentouttavan taukoilun jälkeen onkin taas mukavaa jatkaa harjoittelua.
Muista ottaa kanin mielipide huomioon myös taukoilujen suhteen – mikäli kani poistuu paikalta tai ilmaisee muuten haluavansa pitää taukoa, on silloin aika päästää kani taukoilemaan.

Koulutus ei etene – mikä neuvoksi?
Joskus saattaa tulla vastaan tilanteita, joissa koulutus ”junnaa paikallaan”. Voi myös olla, että alun innostumisen jälkeen kani ei jostain syystä olekaan enää halukas tekemään koulutusharjoituksia. Mistä voi olla kyse?
Jos kani yhtäkkiä ei olekaan enää halukas tekemään koulutusharjoituksia, mieti, onko kanin elämässä jokin asia muuttunut ja miltä kani muuten vaikuttaa? Jos kanin terveydentila hiukankaan epäilyttää, kannattaa kanin vointi käydä tarkistuttamassa kaniosaavalla eläinlääkärillä – sairasta tai kipuilevaa kania ei tule koskaan kouluttaa!
Syitä koulutuksen tyssäämiseen voi olla useita, ja jos tuntuu siltä, että koulutus ei etene, kannattaa pysähtyä miettimään asiaa tarkemmin. Kanin innostus voi lopahtaa esimerkiksi silloin, jos kani on väsynyt, ylikuormittunut jostain tai jos koulutus etenee liian suurin harppauksin eteenpäin tai koulutustuokiot venähtävät aina turhan pitkiksi.
Erilaiset ympäristön muutokset voivat vaikuttaa kaniin voimakkaasti, ja esimerkiksi erilaiset vieraat äänet ja hajut voivat häiritä kanin keskittymistä koulutustilanteessa.
Myös palkkion laadulla on väliä eli voit kokeilla, innostuuko kani toisenlaisista palkkioista. Muista pitää koulutuskerrat lyhyinä ja antaa kanille riittävästi taukoja myös koulutuksen aikana. Voit myös kokeilla siirtyä koulutuksessa pari pykälää taaksepäin helpompiin harjoituksiin, ja jos tämäkään ei auta, pidä koulutuksista muutama välipäivä, joiden aikana kanilla on mahdollisuus riittävään ja laadukkaaseen lepoon ja palautumiseen.
Erilaiset ympäristön muutokset voivat vaikuttaa kaniin voimakkaasti, ja esimerkiksi erilaiset vieraat äänet ja hajut voivat häiritä kanin keskittymistä koulutustilanteessa. Pyri siis tekemään koulutusympäristöstä mahdollisimman rauhallinen ja häiriötön.
Kanien kohdalla myös vuorokaudenajalla voi olla hyvin suuri merkitys koulutuksen onnistumiselle. Hämäräaktiivisina eläiminä kanit ovat aktiivisimmillaan aamu- ja ilta-aikaan, jolloin koulutustuokio keskellä kirkasta päivää ei välttämättä ole kanin kannalta paras vaihtoehto, jos kani on silloin lepäämässä.
Jos tuntuu, että kaikista yrityksistä huolimatta koulutus ei ala rullaamaan tai et oikein tiedä, mistä lähteä liikkeelle kouluttamisen suhteen, ole rohkeasti yhteydessä kaneihin erikoistuneeseen eläintenkouluttajaan!